Nasledujúce vyhlásenie je reakcia na výsledky medzinárodného výskumu
15-ročných žiakov PISA 2012. (http://special.nucem.sk/)
Spoločné vyhlásenie SKU, NŠO a iniciatívy "Peniaze do škôl"
Prečo slovenskí žiaci dosahujú
v medzinárodných meraniach slabé výsledky a niekoľko návrhov na
riešenia.
Spoločnou
príčinou výrazného zhoršenia výsledkov je chronická nedostatočná motivácia na
strane žiakov, rodičov a učiteľov.
Žiaci na
Slovensku vo všeobecnosti strácajú záujem o vzdelávanie. Dôvodom je najmä
to, že pri súčasnom modeli financovania stredných a vysokých škôl sa školy
nesústreďujú na kvalitu prijatých študentov, ale skôr na ich počet.
Spolupráca s
rodičmi je kľúčová vec. Mnohí rodičia však dnes berú školu len ako miesto na
odkladanie detí. Pozorujeme nedostatky v domácej príprave. Školský systém
potrebuje implementovať program, ktorý bude rozvíjať zdravý a vyvážený
vzťah medzi učiteľom – rodičom - žiakom.
Učiteľ musí byť
ohodnotený tak, aby sa mohol naplno venovať svojim žiakom a nemusel poobede
vykonávať druhú prácu, aby zabezpečil seba a svoju rodinu. Učiteľa treba
ohodnotiť tak, aby sa mohol kvalitne regenerovať a individuálne pokračovať vo
svojom profesijnom rozvoji. Učiteľstvo sa musí stať atraktívnym povolaním a
priťahovať najlepších absolventov s ozajstným záujmom o túto profesiu, nie tak,
ako je tomu dnes. Učiteľ rovnako potrebuje pre žiaka kvalitné didaktické
pomôcky a nie kabinetnú zbierku starožitností.
Najväčší problém,
ktorý súvisí s čitateľskou gramotnosťou, spočíva v tom, že deti nemajú len
problém čítať s porozumením, ale majú problém s čítaním ako takým. Na
vyriešenie tohto problému je potrebné prijať viacero opatrení, ale za jedno z
najdôležitejších považujeme to, aby začalo ministerstvo školstva vytvárať
vhodné podmienky na čítanie v samotných
školách. Preto by malo v oveľa väčšej miere podporovať nákup nových a
zaujímavých kníh do školských knižníc. Nie je v poriadku, ak ministerstvo
školstva na jednej strane deklaruje, aké je dôležité, aby sa žiaci zlepšovali v
čitateľskej gramotnosti a na druhej strane vyhlási projekt, v ktorom z 258
školských knižníc, ktoré v roku 2013 žiadali o sumu 713 474,50 €, podporí len 18 a medzi týchto 18 škôl
rozdelí 50 000 €.
Veľkým nedostatkom je aj fakt, že medzi
väčšinou učiteľov je už dlhodobo vypestované povedomie, na základe ktorého
vnímajú problematiku čitateľskej gramotnosti ako výlučnú záležitosť predmetu
slovenský jazyk a literatúra. K tomuto povedomiu veľkou mierou prispieva aj
NÚCEM, ktorý pri Testovaní 9 zaraďuje úlohy na čitateľskú gramotnosť do testov
zo slovenského jazyka a literatúry, kde tvoria približne tretinu všetkých úloh.
Bolo by oveľa lepšie, keby sa úlohy na čitateľskú gramotnosť objavovali v
samostatných testoch a nie v testoch zo slovenského jazyka a literatúry. V
takomto prípade by vznikol tlak aj na učiteľov iných predmetov, aby sa venovali
čitateľskej gramotnosti. Napríklad v predmete matematika je potrebné zamerať sa
viac na slovné úlohy a rozvíjať tak čítanie s porozumením a logické
myslenie.
Gramotnosti,
ktoré PISA testuje, by sa mali prirodzeným spôsobom premietnuť do viacerých
predmetov a mali by byť preškolení
učitelia. Zareagovať by mali v prvom rade metodické centrá.
Neužitočné školenia, ktoré často ponúkajú, by mali nahradiť školeniami na tému
týchto gramotností. NÚCEM, ktorý sa dlhodobo zaoberá PISOU, by mal svoje
skúsenosti aktívnejším prístupom šíriť (nielen) medzi učiteľskou verejnosťou.
V rokoch 1995 až
2007 sme vo výdavkoch na školstvo zo štátneho rozpočtu klesli zo 4,7% HDP na 4%
HDP, čo bol najväčší prepad spomedzi krajín OECD. Bolo len otázka času, kedy sa
tento prepad prejaví aj na výsledkoch testovaných vedomostí našich žiakov. Po odrátaní
eurofondov dávame v posledných rokoch na školstvo ešte menej ako 4% HDP.
Navyše z eurofondov vo výške 280 miliónov eur zostáva až 95,2 milióna eur (34
percent) v ministerských rozpočtových
inštitúciách spravujúcich projekty. Peniaze by preto v nasledujúcom období mali
smerovať priamo do škôl, k učiteľom a žiakom. Priame financovanie škôl,
prehodnotenie významu niektorých organizácií rezortu školstva, dodržiavanie
finančnej disciplíny na ministerstve a v jeho organizáciách a zmena vo využívaní štrukturálnych fondov EU
je to, čo by malo ministerstvo školstva riešiť už v najbližšom období.
Projekty
z eurofondov sú často tvorené umelo a školstvo neposúvajú dopredu.
Kreditový systém vzdelávania nie je správne nastavený, a preto neprináša
adekvátne výsledky. Vývoj v školstve sa akoby zastavil. Za prepadom vzdelanosti
u nás preto treba hľadať najmä kozmetické reformy robené len naoko,
digitalizáciu, ktorú sme neskrotili, ale sa ňou len nechávame vliecť, stagnáciu
vo vzdelávaní učiteľov a ich demotiváciu systémom. Aká budúcnosť čaká krajinu,
ktorá neinvestuje všetko potrebné do škôl, do vzdelania, do nasledujúcej
generácie?
Na
grafoch zo správy PISA 2012 je od roku 2009 viditeľný významný štatistický
pokles úrovne gramotnosti našich 15-ročných žiakov. Aj keď "reformní
žiaci" neboli v PISA 2012
testovaní, je potrebné si tento štatistický pokles všimnúť a vo vzťahu k reforme z roku 2009 ho analyzovať. Obávame
sa, že v budúcom testovaní PISA dopadnú aj naši "reformní žiaci" opäť
podpriemerne. Reformu totiž široká učiteľská verejnosť neprijala pozitívne.
Nárast byrokracie spojený s reformou tiež neposunul naše školstvo k zlepšeniu.
Dokument
s názvom Správa o stave školstva na Slovensku a o systémových krokoch na
podporu jeho ďalšieho rozvoja vypracováva ministerstvo školstva už takmer rok a
v súčasnosti uviazol v rozporovom konaní. Dokument z veľkej miery vychádza z
meraní PISA do roku 2009, kedy sa slovenské školstvo nachádzalo v stave
stagnácie, či mierneho rozvoja. V súčasnosti sledujeme signifikantný prepad,
preto tento dokument nemožno ďalej pokladať za aktuálny.
Mgr. Vladimír Crmoman
Mgr. Branislav Kočan
RNDr. Soňa Puterková
Vláda tvrdí, že nie sú peniaze, tak jej ich učitelia
pomôžu nájsť
PaedDr. Mária Barancová
Prezidentka Slovenskej komory učiteľov
Mgr. Ivan Dudáš
Viceprezident Slovenskej komory učiteľov
PaedDr.
Ľudovít Sebelédi
Predseda Nových školských odborov
Mgr. Ján Macek
Člen predsedníctva Nových školských odborov
http://komoraucitelov.org/clanok-205-preco-slovenski-ziaci-dosahuju-v-medzinarodnych-meraniach-slabe-vysledky-a-niekolko-navrhov-na-riesenia.html#readmore
http://nso.sk/14-sample-data-articles/178-spolocne-vyhlasenie-nso-sku-a-skupiny-bratislavkych-ucitelov-qpeniaze-do-skolq.html
Reakcia ministerstva školstva na Spoločné vyhlásenie SKU, NŠO a iniciatívy "Peniaze do škôl":
http://www.sme.sk/c/7030435/ucitelia-spisali-chyby-skol-caplovic-oponuje.html
http://www.sme.sk/c/7030435/ucitelia-spisali-chyby-skol-caplovic-oponuje.html
Reakcia (nielen)ministerstva školstva na výsledky testovania žiakov PISA 2012:
Reakcia štyroch ministrov školstva: